Cerita surirumah biasa dengan impian luar biasa

Sunday 14 June 2015

Throwback. How my 4.3 kg Bambam was born. (PT1)

Assalamualaikum..
laa hai... da dkt setengah taun beranak.. baru dapek update blog haha..
pantang kat kg..xdo tenekkk... balik sini busy. berukbang ilang...
naaahhh.. kan abahnye da masuk wai faiii.... 
jadi inilah masa yg sesuai utk kita berkongsi kihkih..
umum tau..im already delivered our first baby boy on 28 oct taun lps
kat Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan, KL.
yeahhh.. he's 4.3kg.. no jokes.. ilang bijik mata nak teran nooookkkk.....
dgn izin Allah.. dpt bersalin normal :D



Throwback 7 months 
lebih stgh taun tp ase cm baru bersalin kan bambam aku ni..
Due baby zafri patotnye 22hb Oct 2014..
sebelum bersalin banyak da tanda turun.. nurse pon soh get ready..
tapi sampaila hari due nye, xkua kua jgk hero aku ni... siyesly aku frust..
xsabar sgt nak jumpe hero aku ni tp dye lak cm syok duduk dlm perot.. aisehmen...
so doc kat HAT Mizan da bg tarikh induce.. Isnin.. 27 hb Oct 2014..
dlm hati aku, ase nk soh doc postpone induce esoknye 
sbb nak baby aku lahir 28 hb, anniversary aku ngn zarin tp aku xberani lak nk mnx hehe.


Isnin, 27 October 2014, 

-0700h.

pagi tu kiteorg bangun awal.. siap2 nak g serah diri kat hat mizan..nervous?? hm.. xjugak.. aku excited..zarin yg nervous asenye hehe..so kiteorg angkutla sgala beg aku, beg baby and raga mknn nak g sana.. cm nak balik kg youuu... haha... mmg gamble gile bsalin anak sulung ni
mana xnye.. parents aku xdapek dtg, mil aku tgh operation kaki dye
means all things aku ngn zarin yg hadap.. yeah.. just me and my superhero.. 
fuhh.. memey kenangan..

-0820h

sampai hat.. since da ade appoitment, terus je g bhgian kecemasan tu..tunjuk kad then dyeorg amek bp.. interview sikit, ok done.. lalu nak disorongkan aku nek ke wad.. segan lak aku so aku mnx nak jln kaki je..nak sorong wek po..aku larat lagi la nak bejalan even perot boyot ibarat gunung everest haha.. 'ehhhh..xleyh puan..sy kene bwk puan.. prosedur'.. ekk???? ok ok.. sy ikot... 
(nk besalin pon bnyk bunyi..ikot jela kan..hehe)
gelak2 aku ngan zarin.. aku soh zarin yg sorongkan haha..dlm masa nek kete sorong tu sempat lg bebel..'eh abg.. cincin ayg, rantai sume ayg letak sini tau, bla bla bla'
well as usual, zarin layankan aje hehehehe...

 -0845h

check in wad.. dapat kelas due.. mmg selesa.. hat mizan mmg terbaek.. staff sume sgt friendly.. highly recommended kat uolls lau nak besalin ala swasta haha...ok..lari tajuk.. sebelum masuk wad,misi yg sambut kiteorg tu soh timbang berat dulu.. omakkkk aiii... 90 kg!! hahah.. sejarah weyh! seram aku pikir.. ni la first time seberat tu.. zarin apa lagi.. inilah masanya aku dibahan kaw kaw.. cittttt!!


tempek gambaq shoot ritu.. ni time 8 bln tau.. bkn shri sblom besalin.. tu pon da besau dabauuu haha
nampak xmata aku ah nak hilang dah kekeke...

 -1300h

setelah keboringan dok atas katil empok tu, maka inilah saat yg dinantikan.. DOCTOR!! haha... yg dok cek aku dr time booking ritu Doc Najwa.. tapi aku xpasti dye pangkat kapt ke ape,, mmg cantek and baek org nye.. a bit straight kdg kdg but still the best doc in town.. dye dtg wat ve.. cek punye cek, ade bukaan 1.5 cm.. 1.5?? hahaha.. awat besaq sgt.. tapi xpela.. adela jugk.. dye inform, ptg ni dye akan induce.. tgk cam mana progress.. ade bukaan atau x.. fuhh... bdebar lak aku ase.. zarin pon aku tgk makin xsng duduk.. xpe..kita tunggu..

-1700h

lama tol aku tggu.. dok pkir bile nak induce ni haha.. org takot nak induce, aku xsabar lak nk induce huhu.. zarin pon dok tanye,, time tu wkt mlwat da hbs.. dye pon balik umah pak unggei kiteorg kat selayang .. pas magrib dye nk dtg balik.. nk tido kat hospital sbb takot aku bersalin malam tu.. puas aku pujuk soh tido je kat slyg tapi dye xnak.. zarin lau mai sheikh ketegaq dye , hg toksah dok kata apa la kan.. haish..

-1830h

Finally.. Doc Najwa muncul.. miahahaha... dye kata nak induce.. dye try masukkan induce spesis belon which is aku xtao natang apa,, boh jela..sbb aku da mentally and physically prepared..
aku mmg ade bace yg induce tu super duper sakit tapi aku xtao nak bygkan sbb xrasa, so come on bebeh.. im readyyy hahah...
induce belon ni, dye akan masukan alat ala ala belon kempis tu kat saluran tuttttt, then dye akan isi kan belon tu ngan sejenis liquid apa ntah bg kembong.. xsilap aku la.. aku mls nak kaji.. and aku jugak agak2 je sbb aku mana nampak depa wat apa.. haha.. tujuan dye nak bagi pintu rahim terbukak la... doc ckp da.. lau belon ni jatuh ke, panggil misi.. dye akan tgk dlu.. whether ade progress atau x.. ok doc.. sy paham..

-1900h

haaaaa....the battle finally start from now.. yeazza.. aku da mula ase sakit.. manja manja ala senggugut darjah 6 dulu.. aku ignore kan.. layan candy crush je.. kdg kdg aku psg earphone dgr yassin and surah surah..and sometimes, aku layankan ctg machine kat sblh aku.. bajet medic student konon nak paham kan graf contraction and heartbeat bby yg kuar panjang berjela.. haha..


-2100h

fine..peluh jantan, betina sume da kua.. makin sakit..makin berdenyut nyut nyut oiii.....graf ntah melayang kemana.. hoho.. mcm ni asenye sakit nak bersalin.. aku wassap zarin.. mnx ampun segala dosa..time tu dye tido dlm kete.. dye pon xsihat sgt.. tp sbb dye takot sgt aku bsalin mlm, takot xsempat nk tmn dlm labour room, dye tgu jugak.. akak ipar pon dok wassap bg smgt.. mak ngan abah kat kg pon xsng duduk dah.. mlm tu mak kata dye baca yassin, sbb isau sgt lau aku bsalin czer.. dye kata dye doa sungguh2 supaya aku bsalin normal sbb dye jauh.. lau czer, smentara nk balik kg, fuhh.. parah aku..aku minum air zam zam , then bancuh milo ngan planta, pastu minum.. kata org, antara petua utk sng besalin.. sejauh mana kebenaran, Wallahualam.. aku try tido sbb nak gune tenaga utk bsalin nanti..

-2300h

Doc Najwa dtg.. minx nak wat ve and cabut belon tu..nak cek gak progress macam mana.. laluan da terbukak or xde.. lps doc tarik belok tu kua, dye cek os.. and syukur.. da 4 cm.. ade progress so dye xinduce da..and dye inform, sok pg kol 7 ley masuk labour room.. oh.. lega nya ase.. bole tido dgn aman heheh


To be continue......

No comments:

Post a Comment