Cerita surirumah biasa dengan impian luar biasa

Thursday 28 May 2015

Resepi Ayam Madu.. Tapi Xdo Madu.. Gi Mana Ya?

Assalamualaikum.. yeah..
da lame teringin sgt nak ayam madu..
tapi asyik lupa nak beli madu nya dong..
madu lebah yeaa... bkn madu bini extra tu..
lau madu tu mmg ade yg makan kaki.. kihkih
so rini Abam Zarin ajar.. 
bubuh je gula... haaaa..kan senang.. so result dye.. 
dapat Ayam Madu Ciplak.. 
tapi ase dye.. hmmm... anggok2 aku ngn zarin makan nasik rini.. hehe

so let get start it..

Bahan Bahan:
1/2 ekor ayam *tadi aku masak 6 ketol aje)
Kicap manis
1 sudu besar gula (nak manis boh lebih)
garam sesuka hati

Bahan Kisar
4 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2cm halia
2cm kunyit hidup (kunyit pengsan pon bole)
1 batang serai.. (tadi aku gune due sbb serai aku serai cek mek molek)

okeyh..sume da ade.. so bole mula masak.. mehehe..




1.first..basuh ayam bersih bersih.. lau aku, aku basuh gune tepung.. then jgn lupa selawat.. masak yg bersih utk suami..inshaAllah suami akan syg sgt kat kita.. air tgn isteri tu penting :D




2. second korang kisar kan sume bahan bahan kisar tadi dgn sikit air.. sikit je tau..td aku terlebih letak air.. patotnye dye cm pes pes sikit..


kisaran berapi.... treeeeeeeeeeeeetttttttttt


baby zafri terus jaga dgr bunyi kisaran berapi mommy dye haha

then tuang bahan kisar tu kat ayam ding ding korang.. tuangkan kicap pekat..


and peganti madu kita which is gula... letak la sesedap rasa.. setengah org suka manis..
cam aku letak just nice je.. ade rasa manis2 tu je.. jgn lupa letak garam sekali..
gaul sambil joget mehehe

should look like this.. ni agak bersup sikit sbb td kisar bwg telajak laris..eh..terlajak air,,
but still pandai2 la adjust.. masak ni xsusah bak kata abam zarin.. kita adjust2 je.. xperlu fixed sgt..
perap selama sejam..

ada budak mengamok nak masuk dapor..xyah la tolong mommy masak.. mommy pandai masak sendiri la.. -_-



lepas sejam.. bole da goreng.. so the frying process begin..........
goreng api slow or medium je.. biar lambat sikit pon xpe..
sbb dye ade kicap..ade gula..ko gune api besar kang lua hangit, dlm xmasak.. 
time goreng nii fuhh..bau diooooo... 
lau aku bole rakam bau dye, aku da rakam da bg korang cium haha


akhirnya.. tadaaaaaa..... siap suda... Ayam Madu Ciplak 
mmg angguk2 kepala beb.. rasa cm sate pon ade.. haha
tq tq tq so much to Sifu Ahmad Zarin ajar kn trick letak gule ni
xde beza pon pakai madu.. hehe... 
so apa laaagii.. kasi bedaaalll lahhh
hope this help sapa yg nak makan ayam madu tp lupa beli madu hehehe
Enjoy :D














2 comments:

  1. Sedap . Pastu perapan dia jgn buang sis. Panaskan sampai mendidih dan boleh makan skali kuah kicap tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha.ah la mam kathy.. knp xtpkir eh haha..nak wat la nanti :D

      Delete