Cerita surirumah biasa dengan impian luar biasa

Friday 2 March 2018

Tumit merekah pulih dalam setengah jam

Assalamualaikum.

Ha tudiaaa. Cerita kaki weyh. Asyik cerita muka. Dok celet (calit) tu, celet ni. Kaki yang banyak berjasa dilupakan. kahkah. Aku bukan abaikan kaki. Sekaligus sebenarnya aku abaikan kesihatan diri. Kurang minum ayaq! Kurang makan buah! Bommm! Kena batang hidung



Actually agak lama keadaan tumit aku camni. Dalam kesibukkan aku terlupa masa untuk diri sendiri. Masa aku banyak habis untuk orang. Untuk suami. anak anak. untuk team and bisnes. Sampai makan pun ikot dan, kaki lagi la terlupa haha. Bila dah ingat, hari hari buat balik rutin letak cracked heel cream. Scrub bagai. Namun nan hado yang berubah. 

So tadi aku pergi buat Heel Cracked Treatment since macam macam da cara aku try buat xjalan termasuk la aku gagah kopek kulit tumit aku sebab geram and siyes menyampah tengok kaki sendiri. HAHA. Rupanya orang tu explain, kalau da teruk macam ni, memang tak kan pulih sendiri dengan semudah tu unless BUANG dulu segala kulit tumit yang ada. Tudiiaaaa!

Dia dok telek kaki. Then dia bagitau. Adek ni kurang minum air and makan buah kan. Kahkah. Makan pun ikot dan lagi nak cari buah?? kehkeh. Oh. btw antara faktor lain kulit kaki merekah sebab obesiti/berat korang dah lebih. Genetik or mungkin jugak diabetes tau. Kurang air tu paling ye la 


First time buat oi haha



Maka nya berlangsung la treatment selama dekat setengah jam camtu. Dia buat and explain bla bla bla. Sambil tu aku perati cemana dia buat. So kalau korang nak buat sendiri pun boleh. Lagi shiok soh la husband buatkan hahaha

Yang aku perati, dia sapu Callous Softner, then ada satu pisau khas macam pisau cukur zaman dedulu yang letak blade kat dalam tu. cumanya ni maybe special utk tumit. then dia kikis habis segala kulit yang ada.kalau korang nak buat guna pisau cukur aku tak tanggungjawap okay.  Habis tu dia kikis guna pengikis kaki yang biasa tu then scrub. and Tara. Lembut kaki macam zaman anak dara u. Siap tumit merah pinkish lagi HAHAH


Bagi aku berbaloi and murah. Result instant and senang untuk orang yang asyik nak cepat macam aku kehkeh. So kalau korang ada jumpa cracked heel treatment, pegi je buat. kasi buang dulu. lepas tu jangan lupa jaga balik macam sebelum ni. MINUM AIR BANYAK! Kalau malas kang jadi lagi naya je. buruk tau! haha. memang kaki orang tak nampak, tapi aku tak boleh. laki aku nampak. Balik kampung mak aku nampak, kang mak aku bising. EH, sendiri tengok hari hari pun stress tau x. Muka je berkilat, kaki merekah. aisehmennnn



Btw kalau korang tak jumpa tempat sesuai untuk buat treatment. Korang boleh cuba cara ni. Untuk mak mak. Mintak la bapak budak jaga anak jap. Batu pumis or pumice stone ni boleh cari kat guardian or watson. Dulu zaman muda remaja aku rajin la ada benda alah ni. Sekarang nan hado. Ah . Rindu zaman remaja . Banyaknya masa me time huhu. Lazada pun ada kalau tak nak cari kat luar. Ape dehal. Sekarang semua hujung jari je.cara ni pun berkesan cuma amek masa few days or seminggu klu buat hari hari. depends kulit kaki cemana.


nah. rupa batu pumis aka pumice stone. Sumber google


Heel cream apa yang best? Aku guna Kiss My Feet. Aku beli sebab suka nama dia HAHA. TAK. Aku gurau je. Sebab hat ni rasa lebih moist and improve formula. Boleh cari kat pharmacy. If tak de yang ni, any brands will do. Tapi cakap terus terang, Semua brand tak jalan kalau merekah tu da teruk. Nasihat aku, buang dulu kulit lama. Lepas tu Janji jaga la kaki esp kalau kau jenis kurang minum air haha. Oh, telan sekali vitamin E sebab antara punca tumit merekah sama tauuuu.
 Okay la.Sekian. Moga membantu mak mak sekalian. Lagi satu petua aku nak bagi. Sesuai untuk makcik bawang. Kalau tumit merekah,potong dua bawang besar tu and tenyeh kat tumit sampai air dia kering. Repeat la selalu. Sambil membawang dengan jiran tu jangan lupa tenyeh sekali bawang kat tumit. Ni serius tau! Petua!


Toodles :D

No comments:

Post a Comment